Artikelen
ANNE-transport_221124_0109
Anne Transport

Zo vader zo dochter?

Govert Lagrouw | 01-10-2024

Aandacht voor de klant en aandacht voor de vracht.
Daar draait bij Anne alles om.

Oprichting van Anne Transport

Vader en dochter richten in 2020 hun relatief jonge bedrijf op met vijf trucks. Dat aantal is inmiddels gegroeid tot 40 trekkende eenheden (peildatum 3 september 2024). Rien (59) wil nog minstens tien jaar aanblijven als mededirecteur naast dochterlief. Samen hebben ze hun hart verpand aan deze bijzondere vorm van transport. ADR, een Franse afkorting van het sjieke ‘Accord Européen Relatif au transport international des marchandises Dangereuses par Route’ is voor sommige transportbedrijven een no go. Maar voor het Moerdijkse bedrijf een activiteit die past als een jas. Als je daar wat over doordenkt is die naam ‘Anne Transport’ natuurlijk briljant bedacht. Ga maar na. Een vrouwelijke voornaam voor een transportbedrijf is bepaald niet gebruikelijk. Dus heel opvallend en het vertelt precies wat Anne Transport is; heel persoonlijk. En dat is precies wat je wilt als opdrachtgever van ADR tanktransport in heel Europa.

Persoonlijke aandacht

Aandacht voor de klant en aandacht voor de vracht. Daar draait bij Anne alles om. Dat begint al bij de eerste aanblik. De (Scania) wagens zijn stuk voor stuk prachtig gespoten in de bedrijfskleuren. Er komt echt wat voorrijden! De chauffeurs zijn van Nederlandse komaf, begeesterd van hun vak en altijd tiptop gekleed in bedrijfskledij. Natuurlijk, dat is allemaal ‘maar’ de buitenkant. Maar het weerspiegelt wel de zorgzame instelling. Want veiligheid gaat hier voor alles. Daar draait alles om. Uiteraard is het bedrijf ‘ISO9001’ en ‘SQAS’ gecertificeerd. U verwachtte niet anders.

Net als dat alle chauffeurs in het bezit zijn van een geldig ADR-certificaat. Ze worden ook continu bijgeschoold met trainingen en cursussen. Denk aan een cursus milieubewust rijden, een training veilig- en bewust rijden met vloeistoffen in tanks.

De vrachtwagens zijn uitgerust met gecertificeerde en periodiek gekeurde PBM’s (Persoonlijke Beschermingsmiddelen) om ervoor te zorgen dat het werken met de verschillende (gevaarlijke) stoffen zo veilig mogelijk gebeurt.

Van vader op dochter

We zeiden het al eerder, ADR zit een beetje in het bloed bij de Meijnderts. Rien kreeg dit type transport met de paplepel ingegeven. Zijn vader was chauffeur op een tankwagen. Toen Rien de leeftijd van achttien jaar bereikte stond voor hem wel vast wat voor beroep hij wilde gaan uitoefenen: chauffeur op een tankwagen. En zo geschiedde. Alras bleek dat de jonge Meijndert meer in zijn mars had. Na een paar jaar kwam Rien op kantoor te werken als planner en weer een paar jaar later promoveerde hij tot aangesteld directeur. In 2007 nam Meijndert de stap om voor zichzelf te gaan werken. “Eerst kocht ik een wagen voor mijn vader die toen net 65 jaar was geworden. Kon hij wat gaan charteren. Vrij snel daarna kocht ik er voor mezelf ook eentje en voor ik het wist had ik een eigen bedrijf: Meijndert.” Als we Rien vragen of deze stap geen grote verandering in zijn leven betekende kijkt hij een beetje raar op. “Nee, helemaal niet.

Toen ik in loondienst was had ik ook nooit het gevoel dat ik ‘s morgens naar mijn ‘werk’ ging. Ik deed wat gedaan moest worden en met heel veel plezier. Dat is nog steeds zo.” Op het hoogtepunt in 2018 was Meijndert International gegroeid tot een respectabele onderneming van 40 rijdende eenheden. Toch besloot Rien om het bedrijf te verkopen. “Het was op dat moment te groot voor Anne om over te nemen. Dat kon wel toen we in 2020 Anne Transport oprichtte; en met vijf wagens startte in januari.”

Van marketing naar mede-eigenaar

Anne Sophie Meijndert groeide in tegenstelling tot haar vader wel op in een ondernemersgezin. Zonder daar veel erg in te hebben overigens. “Zo was het gewoon. Er werd thuis vaak over de zaak gesproken. Logisch. Al scheelde het wel dat mijn moeder haar eigen baan had als onderwijzeres.” Ook bij Anne oefende transport al op jonge leeftijd een grote aantrekkingskracht uit. Bij pa op de zaak auto’s wassen en het kantoor opruimen.

Later gevolgd door administratieve werkzaamheden en dus op 26-jarige leeftijd mede-eigenaar van Anne Transport. Niet dat ze nooit buiten de deur keek. Anne Sophie volgde een opleiding als grafisch vormgeefster en werkte een paar jaar op de marketing- afdeling van een modebedrijf. “Heel leerzaam.”

Chemie

Ze vullen elkaar goed aan. Anne houdt zich vooral bezig met het operationele gedeelte en het hele reilen en zeilen. De contacten met de klanten en de leveranciers doen ze vaak samen. Rien houdt zich merendeels bezig met de techniek en is uiteraard de vraagbaak voor Anne Sophie. De aantrekkingskracht van een familiebedrijf blijkt ook wel uit het feit dat moeder Claudia tegenwoordig ook een dag in de week acte de preseance geeft. Toch zegt Rien dat er thuis niet veel over de zaak gepraat wordt. ‘Daar waken we voor. We gaan goed en veel met elkaar om maar laten de zaak rusten als we thuis zijn.” Dat rusten heeft Rien overigens niet zo veel gedaan in zijn carrière.Naast zijn tijd als ondernemer was hij vijftien jaar lang bezig met om- en bijscholing. Eerst met specifieke kennis op het gebied van gevaarlijke stoffen en later een post-hbo-bedrijfskunde.

Die ADR-kennis zie je in heel het bedrijf terug. Ook bij de chauffeurs. Dat heeft erin geresulteerd dat Anne Transport meer is dan een vervoerder van A naar B. “We worden door klanten vaak gevraagd om mee te denken over hun producten en processen. Chemicaliën zijn een bijzonder goedje natuurlijk.Kijk maar eens om je heen, overal zijn chemicaliën in verwerkt.” Rien vertelt het met groot enthousiasme. In de loop der jaren is hij verknocht geraakt aan de lading die zijn bedrijf mag vervoeren.

De kracht van familiebedrijven

Hij is overtuigd van de kracht van familiebedrijven. “Als je het aan de medewerkers vraagt werken ze allemaal het liefst bij een familiebedrijf. Hier ben je een persoon, geen nummer. Iedere dag halen we vers brood met vleeswaren en eten we samen tussen de middag. We doen BBQ’s, maken leuke reizen naar Finland en ik hoef nooit te vragen of iemand over wil werken. Dat initiatief neemt iedereen zelf.” Over Finland gesproken. Het bedrijf rijdt voor opdrachtgevers door heel Europa waarbij Scandinavië, en dan vooral Finland een speciaal plekje heeft verworven. Sinds de zomer van 2024 kan Anne Transport bogen op een eigen vestiging in Midden- Finland. Ze rijden dagelijks in Scandinavië met chemicaliën, zowel ADR als non haz, zowel lokaal als heen en retour.

De eerste wagens op Fins kenteken werden in augustus 2024 al afgeleverd. Door de groei van werkzaamheden in Noorwegen, Zweden en Finland wil het bedrijf zo hun Scandinavische klanten nog beter bedienen door daar lokaal aanwezig zijn.■

Klik hier voor het hele magazine
Bedrijven die door ons een kosteloos magazine over hun familiebedrijf lieten maken
aswa logo
makso logo
van diessen logo
reyrink-logo
kwerreveld_60jaar
logo-homekeukens
Logo-alka
logo CSB
logo_large
downloads
0
SPECIALIST
logo
logo (1)
downloads (1)
vandertol
downloads (2)
16028_600_600
Middelkoop_logo_CMYK_woord
Hepro
vh5Inkhy_400x400
5aaa98edac7ac00014d0985b_logo
adv-blijleven
dijkwaard-logo
164144912_133796172079173_3969166912360630564_n
Schermafbeelding 2023-01-10 om 11.34.55
303047458_509281411203502_8088099599323166203_n
305582695_501864128613792_5465790714946096837_n
download (4)
download (3)
f-hans-lubrecht-internationaal-transport-b-v-logo
download (2)
images
ly0m8gacr59pumtp2yqj
maxresdefault
logo-231
logo-van-duuren
download
adantra_logo
Bouw-totaal-emmeloord-300
aswa_keukens_dordrecht
cropped-cropped-Logo-groenenboom-bv-300x59
abbink
ast_holland
c_groenenboom
gubbels_bedrijven
das_keukens
csb_installatietechniek
homekeukens
inco_alkmaar
janssen_group
jansen_terborg
jansma_burdaard
logo-header
kwetters
logo-reyrink-groep-retina
makso_assemblage
middelkoop_culemborg
keukencentrum_berkers
n_van_duin
p.bos_veevoeders
stessen_service
tinnemans_keukens
van_der_tol
wed-de-bruyn-en-zn-bv_LT-rgb
van_diessen_keukens
weever_groep
wulro
zwammerdamgroep
WVC_WVI
diepeveen_keukens