Zo kom je met een familiebedrijf gezond uit de crisis?
Wat leren adviseurs als BDO, Rabobank en Erasmus Centre for Familie Business (ECFB)ons?
Onder de kop ‘Zo kom je met een familiebedrijf gezond uit de crisis’ las ik het gelijknamige artikel op nu.nl. Net bekomen van de lunch ging ik er eens goed voor zitten. Als dit soort instanties een onderzoek naar buiten brengen wil je meer weten.En sowieso lees ik alles wat los en vast zit over familiebedrijven.
Eerlijk gezegd, was ik een beetje teleurgesteld toen ik het artikel uit had. Dat lag niet aan nu.nl maar eerder aan wat de onderzoekers boven water kregen. Erasmus Centre for Family Business (ECFB), BDO Accountants & Adviseurs en Rabobank presenteerden onlangs het familiebedrijvenonderzoek De kracht van het kiezen. Daaruit bleek dat familiebedrijven over het algemeen veerkrachtiger zijn na een financiële crisis dan niet-familiebedrijven, maar toch zullen zij werk moeten verrichten om gezond verder te kunnen na corona. Tip 1, aldus de onderzoekers: stap uit de crisismodus. "Het belangrijkste advies dat ik nu aan familiebedrijven geef is dat ze uit de crisismodus moeten stappen", vertelt Anita van Gils, Hoogleraar aan de Universiteit van Maastricht. Tja, ze zal ongetwijfeld gelijk hebben maar hoe logisch wil je het hebben? De crisis is voorbij, dus of je het wilt of niet, je stapt automatisch uit de crisis toch?
Tip 2 dan: Evalueer je eigendoms- en eigenaarsstrategie. Dat evalueren in tijden van crisis een goed idee is, blijkt ook uit het onderzoek naar eigendoms- en eigenaarsstrategieën bij familiebedrijven door het Erasmus Centre for Family Business (ECFB) in samenwerking met BDO en Rabobank. Voor dit onderzoek zijn 1271 Europese bedrijven gevolgd tijdens de financiële crisis van 2007. Het is belangrijk om je naast de praktische zaken, ook te buigen over de grotere vraagstukken. "Vraag je bijvoorbeeld af: wat komt er op ons af gezien de marktontwikkelingen en kunnen wij dit als familie nog oppakken?", vult Joost Vat aan, partner familiebedrijven en organisatieadvies bij accountants- en adviesorganisatie BDO.“Ga met je rug naar binnen staan en kijk om je heen; naar andere bedrijven, naar andere sectoren en adviseurs.” Mirelle Pennings, Rabobank Het is daarnaast een tijd om jezelf af te vragen of je nog wel de beste eigenaar bent voor het bedrijf in deze fase."Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar achter deze vragen en antwoorden zit een wereld van emotie en ratio. Het onderzoek leert dat het loont om deze vragen toch écht op tafel te leggen en te bespreken met elkaar. Dan kun je als familie en als bedrijf sterker uit de crisis komen." Ook hier ontkom je als lezer niet aan de indruk dat het advies allemaal wat obligaat overkomt. Waarom moet een familiebedrijf juist in deze tijd, na de crisis, zich afvragen of eigendom en eigenaar nog steeds goed geregeld zijn? Op zichzelf een goede waarschuwing, maar wat is daar specifiek aan richting de achterliggende crisis? Het werd mij althans niet duidelijk. En zo gaan de adviseurs en de onderzoekers maar door om uiteindelijk de conclusie te trekken dat wanneer je als familiebedrijf met dit soort vragen worstelt er altijd nog experts zijn die je daar bij kunnen helpen. Dacht ik het niet…
Govert Lagrouw, uitgever en hoofdredacteur Familiebedrijf in Beeld