Wulro Food Group eieren & eiproducten
Wulro Food Group eieren & eiproducten. Een oeroud familiebedrijf (sinds 1884) waar de vijfde generatie al staat te trappelen. De familie Wulms is erin geslaagd om dit bedrijf door de jaren heen steeds inventief aan te passen aan de tijd en aan de markt. De huidige directie van de broers Leon en Marcel Wulms bouwden er in 2015 zelfs nog en fabriek bij: DEPS, gespecialiseerd in eipoeder. Over de hele wereld, want de eiermarkt is steeds meer een internationale aangelegenheid.
Vijf generaties cost leadership
Het verhaal over Wulro is een verhaal over vier generaties ondernemerschap terwijl de vijfde generatie alweer warm loopt. Het is een verhaal waarin iedere generatie telkens een nieuw verdienmodel in de eierhandel ontwikkelde. Aanpassen aan de tijd en flexibel inspringen op nieuwe vragen uit de markt. En ja, als het moet het roer omgooien. Zo ontstond het beeld van een familie die er telkens in slaagde om van veranderingen in de tijd geen bedreiging maar een kans te maken. Ras-ondernemers. De geschiedenis start in 1884 toen Martinus Wulms met een kleine kruidenierswinkel begon. In 1953 werd een totaal nieuw bedrijfsgebouw in gebruik genomen en had het bedrijf een capaciteit van 1,5 miljoen eieren per week. Amper 10 jaar later werd wederom een nieuw complex in gebruik genomen met een hypermodern machinepark gebaseerd op een omzet van drie miljoen eieren per week. Huidig directeur Marcel Wulms: “Er waren ook elf kinderen met elf aangetrouwden die in het bedrijf werkten en allemaal iets voor het zeggen wilde hebben…” Begin jaren negentig wordt vader Jan ziek. Zijn zoons Leon en Marcel, 24 en 19 jaar oud, worden voor de leeuwen gegooid. “Pa zei: ik verkoop de zaak of jullie springen erin. Dat laatste hebben we gedaan en nooit met één dag spijt, aldus Marcel Wulms. Van kinds af aan was de zaak mijn thuis. Ik speelde in de fabriek, reed op de heftrucks en was altijd daar aan het werk. Het eerste jaar reed ik naar alle relaties toe in een Volkswagen Golf. 120.000 kilometers. Ja natuurlijk ontmoette ik de nodige scepsis, maar bijvoorbeeld in Belgie zijn nog volop klanten van ons te vinden die ik in 1999 al opgeschreven had.” Samen met Leon Wulms geven de broers nu leiding aan een hightech speler met accent op cost leadership. Leon houdt zich voornamelijk bezig met de inkoop en de contacten met de pluimveehouders. Marcel richt zich op de verkoop. Samen besteden ze heel veel energie aan innovatie en automatisering. De ‘koude’ kant houden ze bewust buiten de bedrijfsvoering. Beide partners van de broers hebben daar geen functie. “Dat heb ik wel geleerd van mijn opa Lei”, verklaart Marcel. “Niet teveel kapiteins op éen schip.” Toch blijft het familiegevoel. Zus Jolanda werkt op de orderadministratie en is al net zo betrokken als de broers. Ook haar man Henri die leiding geeft aan de chauffeurs is all in the family. Zelfs de vijfde generatie draait al warm. Marcel zijn zoon Wissel is nog maar achttien jaar maar toont volgens vader Marcel opmerkelijk veel interesse. En vader Jan Wulms, de tachtig gepasseerd, komt nog elke week een keer langs om koffie te