Vijf geheimen voor een succesvolle generatiewisseling
Liane is adviseur en coach voor familiebedrijven en deelt graag haar kennis en ervaring.
Vijf geheimen voor een succesvolle generatiewisseling
‘Familie is zeer voornaam’, een uitspraak van onze wijze grootmoeder. Dat familie belangrijk is, blijkt één van onze drijfveren te zijn om juist familie in bedrijf te begeleiden naar een succesvolle opvolging waar beide generaties zich gelukkig bij voelen.Waarschijnlijk werd dit regelmatig benadrukt omdat er binnen de familie vroeger zakelijk het één en ander speelde. En omdat zaken en emoties in een familiebedrijf door elkaar heen lopen, werkt dat altijd door in de familie. Onze grootouders hadden een bedrijf en twee van de vijf kinderen traden in hun voetsporen. In Nederland is 70% van de bedrijven een familiebedrijf. De kurk waar de Nederlandse economie op drijft. Inmiddels begeleiden wij samen met een geweldig team van coaches en trainers sinds zes jaar familiale ondernemers in het verbeteren van samenwerking en communicatie, met name gedurende het traject van opvolging.
In deze blog delen we de 5 geheimen voor een soepele overgang naar de volgende generatie.
1. Vertel elkaar wat je op het hart hebt
Goed met elkaar communiceren klinkt als een open deur. Je moet alleen wel naar binnen stappen. In 99% van alle gevallen is het probleem in familiebedrijven dat er een soort kunstmatige harmonie heerst. De echt belangrijke en vaak gevoelige issues, de zogenaamde hete hangijzers, worden niet besproken. Het is misschien moeilijk om je kind te vertellen dat hij niet geschikt is als directeur van het bedrijf. Echter dit onderwerp voor je uit schuiven, lost zeker niets op! Wij adviseren om op regelmatige basis een familiegesprek in te plannen, begeleidt door een onafhankelijke derde partij, zodat ieder lid van de familie de kans krijgt om zich uit te spreken. Op die manier voorkom je dat emoties te hoog oplopen en gesprekken escaleren. Het onuitgesprokene moet worden uitgesproken zodat je zaken echt kunt veranderen!
2. Definieer duidelijk de rol van elk lid van de familie
Wanneer meerdere familieleden betrokken zijn bij het runnen van een bedrijf, is het ontzettend belangrijk om duidelijkheid te hebben over wie waarvoor verantwoordelijk is. Iedereen moet weten wie de leiding heeft over wat in het bedrijf. Om die reden is één van onze 7 stappen voor een succesvolle opvolging; het definiëren van ieders rol, positie en verantwoordelijkheid zodat iedereen weet waar hij aan toe is en wat er verwacht wordt.
3. Houd altijd de cijfers in de gaten
Zoals in elk bedrijf is het controleren van financiële gegevens van cruciaal belang. In het proces van opvolging, heb je vaak een periode van twee kapiteins op 1 schip. Dan is verhoogde aandacht voor de cijfers erg belangrijk. Het is een valkuil om in die periode teveel intern gericht te zijn. Zonder een goede ‘financiële cockpit’ is het zeer lastig om goede, zakelijke beslissingen te nemen en het bedrijf te sturen.
4.Neem geen familie in dienst die niet gekwalificeerd is voor de functie
Ons advies is om de opvolgende generatie eerst werkervaring binnen een ander bedrijf te laten opdoen. Heel gezond om feedback te ontvangen van iemand anders, die geen familie is. In sommige gevallen is het raadzaam om een competentieprofiel te maken om helder te krijgen waar talenten liggen en waar ruimte is voor groei. Het belangrijkste is: Ga met je familielid om zoals je met elke andere werknemer zou doen en geef hen de functie die past bij hun capaciteiten. Daar wordt iedereen gelukkiger van!
5. Realiseer dat de overgang naar de volgende generatie niet automatisch goed verloopt
Eén van de meest voorkomende redenen waarom familiebedrijven falen nadat de oprichter de fakkel doorgeeft aan de volgende generatie, is dat niemand de overgang goed heeft gepland. Het traject van opvolging is het meest gevaarlijke moment in een familiebedrijf. Dan moet je zaken naar elkaar uitspreken die eerder onuitgesproken bleven. Start met de overgangsvoorbereidingen zo’n 10 jaar vóór een geplande verandering in rollen, zodat de jongere generatie alle details weet over hoe het bedrijf loopt en met zelfvertrouwen het voortouw kan nemen als de tijd daar is.