‘s Ochtends vroeg langs verse bloemenkarren lopen is prachtig
Op weg naar De Kwakel rijden we door het Groene Hart van Nederland. De lente ontwaakt uit haar winterslaap. Weilanden kleuren groen en de bloesem dwarrelt weelderig van de bomen. Wat een feest om zo te reizen!
Toepasselijker kun je de dag niet beginnen als je gaat spreken met Erik-Jaap Kroone, DGA van het bloemenexportbedrijf Nijssen junior in Aalsmeer. Oplettende lezers zal het opvallen dat Erik-Jaap geen Nijssen als achternaam heeft en toch eigenaar is van dit gelijknamige familiebedrijf. In 2008 kwam hij in het bedrijf werken met de bedoeling om het werk en de positie van de toenmalige eigenaar Nico Beentjes over te nemen. Samen met de andere eigenaar René Warmerdam zouden ze het bedrijf gaan leiden. Maar het liep anders. Door een noodlottig ongeval kwam René Warmerdam (48) te overlijden en stond Erik-Jaap er samen met Nico Beentjes opeens ‘alleen’ voor. Overnamekandidaten in de sector meldden zich alras om het bedrijf over te nemen. “Zo gaat dat, maar Nico en ik waren vast van plan om samen door te zetten. Nijssen was een bedrijf met een goede naam en faam. Er werkten 25 mensen die met zich hart en ziel zich inzetten. De steun die wij in die moeilijke tijd kregen van het personeel, en niet te vergeten onze klanten, was hartverwarmend. Dat zal ik nooit vergeten.” Een paar jaar later, in 2013, nam Erik-Jaap het stokje van Nico Beentjes definitief over om als enige eigenaar verder te gaan. We vertellen dit zo omdat de teamgeest en talent voor kwaliteitsbloemen tot op de dag van vandaag de pijlers zijn onder dit bloemenexportbedrijf. Tot in heel Duitsland en het Midden-Oosten maakt Nijssen mensen gelukkig met hun bloemenpracht. Snijbloemen zijn hun specialisme maar er is tegenwoordig ook een gevarieerd aanbod van groene en bloeiende planten. Het bedrijf is gevestigd in Aalsmeer in het bloemhart van de sector: Bloemenveiling Royal Holland. Ook wel het bloemenmekka van de wereld genoemd. Dat Erik-Jaap ook in de bloemensector terechtkwam was niet zo vreemd. In het dorp waar hij werd geboren, Limmen werkte zo’n beetje iedereen in de bloemen en de bollen. Een dorp met een groot saamhorigheidsgevoel. De plaatselijke voetbalclub (Erik-Jaap is er voorzitter van de supportersclub) heeft als één van de weinige clubs in Nederland een overschot aan vrijwilligers. Dat zegt iets over de mentaliteit van haar inwoners: samen- doen. Zo groeide Erik-Jaap op.
Na zijn MEAO tijd overwoog hij nog even om door te studeren maar de praktijk trok meer. Erik -Jaap, die als vakantiewerker en stagiair al ervaring had opgedaan, leerde het klappen van de zweep bij een gerenommeerd bloemenexporteur. In 2008, hij was toen 35 jaar, was zijn naam zo gevestigd dat Nijssen hem vroeg om de gelederen te komen versterken. Na al die jaren kan hij eigenlijk nog steeds niet goed uitleggen wat dat nou is; talent voor bloemenimport-en export. Je leert het niet op school en er zijn geen cursussen. “Niets zo mooi als ’s ochtendsvroeg langs de karren met verse bloemen lopen. Onze inkopers, we hebben er hier zeven, verkopers en ikzelf hebben dat allemaal. We werken met geselecteerde en eersteklas kwekers in binnen- en buitenland. Dat is een belangrijke basis. We weten wat er speelt op de bloemenmarkt. Als we een mooie partij pioenrozen uit Frankrijk voorbij zien komen, weten wij voor wie die pioenrozen in Stuttgart of in Abu Dhabi geschikt zijn. Zo verbindt je werelddelen met bloemen. Vaak binnen een half uur!” Toen Erik-Jaap het vak leerde was de telefoon zijn belangrijkste medium. Tegenwoordig zijn de webshop en ver doorgevoerde ICT onmisbaar. “We hebben daar enorm in geïnvesteerd en dat werpt zeker zijn vruchten af. Online innovatie is essentieel voor een internationaal bedrijf als het onze. Onze klanten kunnen met één druk op de knop zien wat voor bloemen en planten wij in huis hebben. Met een tweede druk op de knop hebben ze het besteld. All over the world. Zo snel gaat dat. De tijd van kaartenbakken is voorbij. Al onze inkopen, voorraad en expeditie is geautomatiseerd. We zijn in 15 jaar gegroeid van 28 naar 35 medewerkers. Maar de afzet is veel harder gegroeid. We doen verhoudingsgewijs meer met minder mensen. Dankzij vergaande automatisering. Stilstand is achteruitgang.” Alle technologie ten spijt, het persoonlijk contact staat altijd voorop bij Kroon. ”Digitalisering zal doorgaan, maar de klik tussen onze mensen en de klanten zal altijd de boventoon voeren. Wat ik niet wil is dat een klant tot 9 uur in mag loggen via een code en daarna geen kar rode rozen meer kan bestellen. Wij zullen altijd klaarstaan en met liefde ervoor zorgen dat die kar dezelfde dag nog geleverd wordt!”