Roggebandbouw, Bouwend naar de Toekomst
De geschiedenis van het Zeeuwse RoggebandBouw gaat terug naar 1913. De tijd van paard en wagen. Jan Roggeband was destijds oprichter van het bedrijf dat toen nog Bouwbedrijf Roggeband heette. We zijn inmiddels aangeland bij het bouwjaar 2024. Drie generaties verder. In die 111 jaar groeide het bedrijf uit tot een gerespecteerde naam in en rond Zierikzee.
Van het afhangen van een deur tot complete nieuwbouw en renovatie. De laatste Roggeband, Jan, had helaas geen opvolging waardoor het bedrijf in 2014 werd verkocht aan de huidige eigenaar Arco Wijkhuijs. Onder zijn leiding zette het bedrijf een andere koers in. Het accent werd verlegd van in en rond Zierikzee naar in en rond Zeeland. Van lokaal naar regionaal. Iets grotere projecten. Iets meer ambitie. Je zou kunnen zeggen, op de oude fundering bouwde Arco een nieuw gebouw. Letterlijk, want het vroegere hoofdkantoor heeft hij vervangen door een gloednieuw gebouw. Een architectonisch hoogstandje voorzien van de laatste stand der techniek met zonnepanelen, warmtepomp en ledverlichting. Laadpalen op de parkeerplaats. Je ziet in één oogopslag, dit bouwbedrijf bouwt in de nieuwe tijd. Wijkhuijs was amper 34 jaar toen hij in het diepe sprong met de overname. “Ik hoefde het niet helemaal alleen te doen moet ik eerlijk zeggen want ik had en heb nog steeds op dat moment een aantal stille vennoten, compagnons, die me steunden en participeerden.”
Arco was na zijn studie aan de HTS-Bouwkunde gaan werken bij Aannemingsbedrijf Fraanje Leeuwedorp waar hij al spoedig alle werkterreinen van de aannemerij leerde kennen. Een groot bouwbedrijf waar alles was geregeld. “Het heeft me wel wat energie gekost om na de overname de infrastructuur op peil te brengen. ICT, de bouw van het hoofdkantoor en dat soort dingen moesten echt aangepakt worden. Jan Roggeband deed het allemaal op zijn eigen manier en dat deed hij vooral heel goed. Hij is nog heel vaak bij me aangelopen om even een bakkie te drinken en mij van nuttige adviezen te voorzien. Daar heb ik veel aan gehad.” Arco kreeg het ondernemen niet met de paplepel ingegeven maar het trok hem wel. “Toen ik bij Fraanje werkte dacht ik op een gegeven moment: Het werk is is leuk, de mensen zijn leuk maar blijf ik dit doen tot aan mijn pensioen? Dat wordt dan nog een heel lang end. Ik zocht meer uitdaging.” En die uitdaging heeft hij zeker gevonden. Arco trok erop uit en kwam met nieuw werk. Neem de nieuwbouw van 30 recreatiewoningen in Renesse of de transitie van het PZEM gebouw in Middelburg (Provinciaal Zeeuwse Energie Maatschappij). Het mooiste aan zijn job vindt hij de combinatie van techniek met handel en ondernemen. Sinds enige tijd is hij ook actief met projectontwikkeling middels een nieuw bedrijf genaamd Golda. RoggebandBouw groeide onder zijn leiding van drie naar vijftien personeelsleden en wat Arco betreft komen er daar nog wel een stuk of tien bij. “Maar ik wil niet groeien om te groeien. Het moet kwalitatief zijn. We hebben nu een ploeg op elkaar ingespeelde specialisten. Mannen in de uitvoering en op kantoor. Een hechte club waar ik zeker van weet dat ze iets kunnen. Op de vrijdagmiddag doen we regelmatig een borrel met een balletje en we gaan een paar keer per jaar met zijn allen erop uit. Zo leer je elkaar ook eens kennen buiten de waan van de dag, erg leuk en nuttig.” Het bedrijf presteert dan ook bovenmatig goed met een grote variëteit aan opdrachten. Van particuliere renovaties tot recreatiewoningen en van seriematige nieuwbouw tot utiliteit. Appartementen en grondgebonden woningen. RoggebandBouw bouwt het allemaal. De kracht zit ’m in de enorme ervaring van het team en hun grote betrokkenheid. Daarom wil Wijkhuijs best nog wel groeien maar waken over de kwaliteit.
Een gecontroleerde groei is de focus voor de komende jaren. Hierbij zijn klanttevredenheid, kwaliteit en bouwsnelheid de belangrijkste speerpunten. Met veel aandacht voor de communicatie tussen het bedrijf en haar opdrachtgevers. Dat biedt de beste basis voor het realiseren van werk en de mate van klanttevredenheid. Een tevreden opdrachtgever maakt het werk leuk en dat is het belangrijkste aspect in een duurzame relatie. Of, zoals Arco het zelf zo mooi zegt op zijn website: “Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg staat.”
Ook een magazine over uw familiebedrijf?