Passie, inzet en ondernemerschap
De geschiedenis van dit oer-Vlaardingse familiebedrijf gaat ver terug. Het was in 1898 dat opa Tinus Lubrecht de sprong waagde om voor zichzelf te beginnen. Met paard en wagen vervoerde hij haring vanuit de haven naar de winkeliers. Vlaardingen, toen nog een vissersdorp van een paar duizend inwoners (nu 80.000), leefde van de vis.
Deze positie raakte het dorp later kwijt aan Katwijk door hun grotere havens aan open zee. Hans Lubrecht, de huidige, derde generatie, eigenaar weet niet veel meer van die tijd. Wel dat zijn opa “onnoemelijk hard kon werken. Een man die beresterk was met handen als kolenschoppen.” Zoon Martin werd in 1936 geboren. Wat een tijd, midden in de crisis en met de oorlog voor de deur. Maar ook Martin wist later met hard werken het hoofd boven water te houden. Net als zijn vader met enorm veel wilskracht. Net na de oorlog maakte ook gemotoriseerd vervoer zijn intrede. “Iedereen reed toen van die Amerikaans merken, Chevrolet, GMC, Ford. Dat waren ook de enige wagens die er rondreden. Scania kwam pas veel later. Mijn opa heeft in de oorlog zelfs nog met een houtkachel op zijn wagen rondgereden.” Waar opa Tinus een echte visvervoerder was, reed zoon Martin voornamelijk met bouwmaterialen, cement en steen. Het waren de jaren van wederopbouw. De woningnood was groot. Hans Lubrecht over zijn vader: “Net als mijn opa moest mijn vader het vooral hebben van hard werken. Personeel was niet nodig want hij kon alles zelf. Reparaties aan zijn vrachtwagen deed hij voornamelijk zelf in de weekends. In zijn tijd was het overigens heel normaal dat een chauffeur zijn eigen wagen kon repareren.” Hans is overigens lovend over zijn moeder Ria. “Niet alleen een schat van een vrouw maar ook de spil waar veel om draaide. Ze regelde alles in het gezin want mijn vader was altijd onderweg. Rijden, rijden en nog eens rijden. Vakanties waren er echt niet bij. Maar mijn moeder was ook heel goed in de financiële en de administratieve zaken. Daarnaast had ze natuurlijk ook nog de zorg voor de opvoeding van haar drie kinderen. Ze onderhandelde ook met opdrachtgevers. Het mooie is, zegt Hans “Dat mijn vrouw Renate eigenlijk een kopie is van mijn moeder. Ook iemand met een hart van goud en een groot zakelijk instinct. Samen met mijn schoonzus Saskia regelt ze hier alle financieel-administratieve zaken en schakelt bij op de planning.” Hans (net 50) kwam op 23-jarige leeftijd bij zijn vader in de zaak. “Mijn opa had diep in zijn hart slager willen worden, maar ik wilde maar één dingen: rijden.” En dat deed Hans. Altijd onderweg. “Ik leefde in mijn truck.” Hans gaat sterk met zijn tijd mee. Een ondernemer met vooruitziende blik. Hij maakte bewust de keus om op een bescheiden manier te kiezen voor schaalvergroting. Met vier chauffeurs in loondienst en schil van acht vaste en op elkaar ingespeelde charters rijden er dagelijks dertien trekkers vanuit Rijnmond door heel Nederland. Hans hoort zelf ook tot de vaste rijders. Hij weet als geen ander dat truckers een speciale band hebben met hun trucks. “Goede chauffeurs zijn wat waard. Daarom rijden ze bij ons allemaal in een Scania, de Mercedes onder de vrachtwagens. “Trucks met alles erop en eraan. Zoals een geautomatiseerd volgsysteem waarmee wij dag en nacht kunnen zien waar onze chauffeur rijdt en hoe laat hij bij de klant kan zijn. Ideaal. Als de klant belt kunnen wij per direct zeggen hoe de vlag ervoor staat. Daarnaast werkt Lubrecht met het TLN (Transport en Logistiek Nederland)- programma dat met één druk op de knop inclusief Maut/Tol berekent. “Wij zijn 24/7 bereikbaar en in staat om te rijden. Dat moet ook. Wij ontzorgen onze opdrachtgevers van A tot Z, daar gaan we heel ver mee. Als we op eerste kerstdag moeten rijden staan we ook klaar.”