Partnerschap is als een goed huwelijk
Een blik op de stijlvolle website van www.kogros.nl zegt eigenlijk al genoeg. Geen geschreeuw maar warme interieurfoto’s en in witte achtergrond subtiel vormgegeven teksten. Je proeft gelijk; dit is geen dozenschuiver maar een kwaliteitsaanbieder.
Salesman Pierre Huijnen is al 27 jaar een van de boegbeelden van deze keramische tegelgroothandel. In die periode is Pierre ook kind aan huis bij Bakker. “Ups en downs meegemaakt, maar elkaar nooit losgelaten. Het is als in een goed huwelijk, je moet kunnen geven en nemen. Sjoerd Bakker is heel goed met zijn tijd meegegaan. Onder zijn ouders was Bakker vooral groot in vloeren. Dat zijn ze nog steeds, maar met complete badkamers zijn ze nu ook toonaangevend. Dat is echt wel zijn eigen verdienste.”
Een breed aanbod van tegels
Pierre legt uit dat je als klant bij Bakker kunt kiezen uit een totaalassortiment tegels voor vloer en wand. “Bakker voert ons totale programma. Dat wil zeggen van relatief goedkoop met het merk Cerkoni tot en met de absolute top met het merk Porcelanosa. Die laatste mag je toch wel de Audi of Mercedes van de tegelwereld noemen,” aldus Pierre. “Maar merken als Tile Stories of Terratinta zijn ook heel erg gewild.”
Ontwikkelingen in de tegelwereld
Als je overigens met Pierre even doorpraat over tegels is hij niet meer te stoppen. Enthousiast: “De ontwikkelingen zijn nu zover dat je keramische tegels qua uiterlijk niet meer kunt onderscheiden van natuursteen.”
Kleurentrends van keramische tegels
Hippe kleuren zijn volgens hem de wat warmere tinten zoals beige en zandkleur. Maar alles komt voor. Ook mosgroen, felgekleurd of elke andere stijl die je verkiest. Groot voordeel van keramisch is dat je de tegels gemakkelijk kunt schoonmaken en dat de tegels zo hard zijn dat ze geen druppels wijn of koffie absorberen. “Je veegt het er zo weer af.” Zowel in de woonkamer als in de badkamer zie je volgens hem een duidelijke hang naar groot formaat tegels met een minimale voeg. “Ideaal om schoon te houden want er kruipt geen vuil meer tussen de voegen.”
Familiebedrijven en korte lijnen
Net als Bakker is Kogros ook een familiebedrijf. Volgens Pierre heeft dat zo zijn voordelen. “Zowel bij hun als bij ons zijn de lijnen kort. Dat werkt wel zo prettig. We kennen elkaar en luisteren naar elkaar. Als Sjoerd veel vraag krijgt naar paarse tegels, ik noem maar wat, gaan wij in de fabriek kijken of we die kunnen maken. Daar profiteren we allebei van, en de klant heeft er ook baat bij. Daar draait het uiteindelijk om.” ■