Nieuwe generatie, zelfde DNA
Ze zijn de nieuwe generatie. Henk Middelkoop (28) en zijn vrouw Rochelle (27). Henk als oudste zoon van Hans en Connie werkt inmiddels al een paar jaar in het bedrijf van zijn vader en zijn voorouders.
Om hem nu gelijk tot stamhouder te bestempelen gaat wat ver. Henk heeft nog twee broers en vier zussen. En je weet nooit hoe het leven gaat lopen. Maar feit is dat Henk samen met Rochelle aardig zijn sporen aan het verdienen is. Rochelle weet wat er bij een ondernemer leeft. “We hebben thuis een juwelierszaak. Daar heb ik ook zelf in gewerkt. Privé en zakelijk, bij ons thuis ging dat altijd maar door. Vroeg beginnen, laat gedaan. Dat was heel normaal, net als hier. Doordat je dat thuis hebt meegemaakt, heb je daar ook alle begrip voor.” Rochelle is twee dagen per week receptioniste. En gastvrouw. Dan ben je het eerste aanspreekpunt. “Dat was ook zo toen ik bij mijn vader werkte. Die eerste indruk is zo belangrijk, daar ben ik me dus heel goed van bewust.” Rochelle vindt het belangrijk om het moederschap met werk te combineren. “Anders wordt je wereldje klein. En je houdt voeling met het bedrijf, dat maakt het makkelijker als je er met elkaar over praat.” Henk deed een studie bedrijfskunde en een master accounting en financieel management aan de Erasmus. Even zag het ernaar uit dat hij na zijn studie bij een ander bedrijf zou gaan werken. “Verschillende mensen in mijn omgeving hadden mij nog geadviseerd om eerst bij een ander bedrijf in de keuken te gaan kijken. Stond ik wel voor open, je verbreedt je blik.” Maar je kunt niet alles in het leven voorspellen. Zo werd op een gegeven moment de boekhouder ernstig ziek. Een man met jarenlange en trouwe dienst aan het bedrijf. Een schat aan ervaring viel weg. Henk nam zijn taken waar en boog zich samen met een collega over de cijfers. “Alles kloppend krijgen in die Excel-sheets, vind ik fantastisch.” Eerder nam Henk al de taken over van een collega-planner. “Uitdagend werk. Elke dag weer die puzzel leggen. Je krijgt met allerlei facetten te maken van het bedrijf.” Op zaterdagen en in de zomervakanties verdiende hij al een zakcentje met bijbaantjes op de zaak. Dat Henk het bedrijf wat meer cijfermatig benadert dan vader Hans is gezien Henk zijn studie ook wel logisch. Door de groei die Middelkoop doormaakt komt dit op een mooi moment. Vader Hans, verkoper in hart en nieren, doet meer op het gevoel. Let vooral op de grote lijnen. Henk zit er liever wat korter op. Met cijfers die groeien moet dat ook wel. Zo vullen Hans en Henk elkaar mooi aan. Ieder zijn specialisme. Hans meer de mens als medewerker en als klant, Henk meer van kloppende schema’s en deugdelijke financiën. Natuurlijk, zo zwart wit als we het hier schrijven is het niet in de praktijk. Hans is ook van de cijfers, dat is iedere ondernemer. En Henk is ook geïnteresseerd in mensen. Vraag maar aan Rochelle. Alleen, binnen een groeiend bedrijf trek je makkelijk wat meer naar het ene werk dan naar het andere. In een klein bedrijf ben je vooral allround. Moet je alles, zelf, doen. Zoetjesaan is Middelkoop dat stadium wel ontgroeid. Ook al zullen ze zich daar persoonlijk nooit op voorstaan.