Niet móeten verkopen, maar échte interesse tonen
Zijn opa was pontbaas, zijn vader komt uit de maritieme sector. Dan is bijna logisch dat ook zijn zoon zijn stiel op de baren zoekt. Dat heeft voor Bas Borst (26) toch wat anders uitgepakt dan gedacht.
Bas, die op zijn dertiende al in zijn eentje op een zeilboot op het Brasemermeer voer, had een droom: hij wilde marinier worden. Naar Den Helder gegaan, maar uiteindelijk kwam het er vanwege medische redenen niet van. Daarna een opleiding gaan volgen internationale handel en management. “Plan B was dus de verkoop. In boten. Want daarin ligt mijn kennis, mijn passie.” Eerst maakte Bas nog een uitstapje bij een logistiek bedrijf, als floormanager. Toen Verschuur Watersport een vacature had, greep hij die kans. “Nu doe ik wat ik graag doe. Dat is fijn. Komt bij dat mijn werk heel breed is. Natuurlijk, ik doe de sales en de after sales. Zorg dat de showroom op orde is, doe de afleveringen. Communiceren met de werkplaats als er boot moet worden opgebouwd, uiteraard precies volgens de wensen van de klant.” Maar ook: “We zijn geen ‘groot’ bedrijf, soms zijn er soms extra handen nodig. Zit ik op de heftruck om de boten naar binnen te rijden. Aanpakken, elkaar helpen. Dat past bij dit bedrijf.” En dat wordt gewaardeerd door de directie. “Regelmatig is er een teamuitje, of dat we samen iets drinken.”
Denk je aan verkoop, dan krijg je de targets er vanzelf bij. Doelen die je moet halen voor je omzet, daarover wordt bij Verschuur Watersport nooit gesproken. “Dan draait het om móeten”, zegt Bas. “In deze branche moet je dat niet willen. Klanten willen een boot om te kunnen relaxen, dan moet ook de verkoper er zo instaan. Zo’n aankoop is leuk, zo presenteren wij het ook. Niet hijgerig, maar vrijblijvend. Dus écht interesse tonen, de klant willen leren kennen. Dan komt het tot een persoonlijk contact, tot proefvaren.” Uiteindelijk hoop je op een deal. “Mooi, natuurlijk. Vooral als het van tot A to Z klopt, word ik heel gelukkig. Dat kan alleen als de organisatie staat als een huis.” Wachten tot een potentiële klant de showroom bezoekt, is te passief. Je moet voorsorteren. “We doen we steeds meer met social media. We zetten filmpjes op YouTube. Samen met Yoney en Koen brainstorm ik over de onderwerpen. Je moet regelmatig iets posten om in beeld te blijven. Het filmen doen we zelf, het editen besteden we uit.” Soms is het lastig om een onderwerp te vinden. “Nee, dat is niet erg. Het houdt je juist scherp.”