Mensen doen zaken met mensen
Salesmanager Harald Deuze is niet van jasje-dasje. We mogen tutoyeren als we hem telefonisch spreken over de relatie tussen Coram Sanitair en Middelkoop. Al zolang als hij hier werkt in Zaltbommel is Middelkoop een “belangrijke en zeer gewaardeerde klant”.
Met het bekende merk Sealskin maakt Coram van iedere badkamer een plek van comfort, genieten en welzijn. Complete douches in alle kleuren, maten en materialen. Een ander geliefd merk van Coram dat je tegenkomt in de showroom van Middelkoop is Geesa, specialist in kwalitatief hoogwaardige badkameraccessoires. “De showroom van Middelkoop is vooruitstrevend. Als je binnenkomt voel je een vertrouwd karakter. Ze durven ook hun nek uit te steken. Als je dat niveau showroom wilt hebben, moet je veel investeren. Sanitair wordt steeds trendgevoeliger, dat was vijftien jaar geleden veel minder. Alle woontrends worden vertaald in de badkamer, denk aan veelkleurigheid, aan industrieel design en zelfs botanische elementen met planten.” Of de badkamer van een functionele naar een emotionele ruimte is veranderd? “Nou grappig dat je dat vraagt, want dat lijkt misschien wel zo, maar dat is niet helemaal waar. De combinatie van water, kalk en zeep mag niet uit het oog verloren worden. Dat stelt eisen aan het materiaal. En niet te vergeten het gebruiksgemak. Goed sluitende deuren, een veilig gevoel als je binnenkomt. Maar er is veel veranderd. Denk aan die witte beugels die iedereen nog wel kent van ‘vroeger’. Het leek wel of je een ziekenhuis binnenkwam. Pff. Ons merk Geesa heeft daarvoor in de plaats van die stijlvolle design stangen, dat zijn gewoon sieraden voor de hulpbehoevende medemens.” Over ‘de mens’ gesproken. “Wij zien Middelkoop meer als partner dan als relatie. In de onderlinge contacten die ik bijvoorbeeld heb met Jan Willem wordt er soms heel persoonlijk gesproken. Dan begrijp je wat iemand drijft. Mensen doen zaken met mensen. De optelsom van 1+1 wordt dan 3.” Maar ook zakelijk gaat de band tussen de bedrijven verder dan gebruikelijk. “Onze merken doen veel aan productontwikkeling en portfolio. Dat kunnen wij hier aan het bureau allemaal wel mooi bedenken maar wat zegt de praktijk ervan? Bij Middelkoop kunnen wij als het ware het net ophalen. Wij praten veel met ze. Middelkoop is onze ogen en oren naar de klant. Wij zijn fabrikant maar bij Middelkoop gaan ze met onze producten in de hand voor de klant een complete badkamer bedenken. De ideeën die daarvoor besproken worden, zijn bij ons heel waardevol bij het bedenken van nieuwe producten. We zijn daar over en weer heel open over. Wij vragen ook weleens. “Wat missen jullie nou bij ons?” Dankzij de input van Middelkoop werken we zo aan nieuwe producten. Zij zijn goed in het bedenken van de mooiste badkamers voor de klant, wij zijn goed in het maken van de producten.”