Artikelen
ARTIKEL-OUD-MODERN

Lees over de rise and fall van het begrip familiebedrijf

Govert Lagrouw | 04-11-2024

Op deze website hebben we de mond vol over het begrip ‘familiebedrijf. Letterlijk. We maken er bladen over, we maken er boeken over en we publiceren artikelen over familiebedrijven op social media. Mensen vinden het leuk om iets over familiebedrijven te lezen. Deze bedrijfsvorm staat er goed op. Maar is dat altijd zo geweest?

Achterhaald​

Eind 19 eeuw was ieder bedrijf een familiebedrijf. Er waren weinig alternatieven. De term familiebedrijf had toen feitelijk geen betekenis. Niet veel later kwam daar verandering in door de opkomst van managergeleide ondernemingen. De technologische innovaties van de Tweede Industriële Revolutie veroorzaakte grote veranderingen in de productie- en distributieprocessen van de kapitaalintensieve industrie. Dit leidde ook tot een organisatorische revolutie in deze bedrijven. Eigendom en bestuur, voorheen verenigd in de familie van het familiebedrijf, werden gescheiden. De steeds complexere productie- en distributieprocessen vereisten meer en meer expertise en kapitaal. Familieleden werden vervangen door professionele managers, opgeleid om deze nieuwe processen te leiden. Familiekapitaal maakte vaker plaats voor extern kapitaal om noodzakelijke investeringen mogelijk te maken. De managergeleide onderneming werd het alternatief voor het familiebedrijf. Het idee dat het familiebedrijf niet in staat zou zijn om van de innovaties van de Tweede Industriële Revolutie te kunnen profiteren door een gebrek aan expertise en kapitaal, kon ook gebruikt worden om het familiebedrijf te bekritiseren. De opkomst van de managergeleide onderneming leidde tot een visie op het familiebedrijf als een onderontwikkelde, eerste fase in het leven van een bedrijf op weg naar het summum van de managergeleide onderneming. Het familiebedrijf werd weggezet als een achterhaald type bedrijf, een overblijfsel uit vervlogen tijden. In Nederland was dit beeld van het familiebedrijf sterk aanwezig in de jaren 1950 en 1960.

Modern

De geprivilegieerde positie van families die een bedrijf en vermogen kregen door middel van overerving paste niet goed bij nieuwe ideeën over een meer egalitaire samenleving. De voorkeur om familieleden aan te nemen druiste in tegen de wens voor een democratische samenleving. Daarnaast werd gedacht dat familiebedrijven economisch herstel en vooral groei frustreerden door investeringen in innovatie te beperken tot de omvang van hun beschikbare familiekapitaal. Om controle over het familiebedrijf te behouden zouden zij te terughoudend zijn om extern kapitaal aan te trekken. Dat het familiebedrijf gedurende de twintigste eeuw toch bleef bestaan in ontwikkelde economieën zorgde er echter voor dat deze kritische blik op het familiebedrijf begon te verschuiven. Het bestaan van succesvolle grote familiebedrijven die konden blijven innoveren stond op gespannen voet met het idee dat deze bedrijven slechts een beginstadium waren in de evolutie van een bedrijf naar de managergeleide onderneming. Door tegenvallende economische resultaten van managergeleide ondernemingen ontstonden er steeds positiever connotaties van de term ‘familiebedrijf’. De opkomst van de Familiebedrijfskunde vanaf de jaren 1980 droeg daar verder aan bij. Opnieuw werd het ‘familiebedrijf ’ afgezet tegen zijn niet-familiale tegenhangers, maar nu kwam het beter uit de bus. Het stak positief af tegen de anonieme multinationals en de aandeelhoudersbedrijven, die maar mondjesmaat verbinding zochten met lokale gemeenschappen en bevangen waren door het kortetermijndenken van de aandeelhouders op zoek naar snelle winst.

​Bron: Ewout J. Hasken: Changing perceptions of family business in the Netherlands (1945-2019)

Bedrijven die door ons een kosteloos magazine over hun familiebedrijf lieten maken
aswa logo
makso logo
van diessen logo
reyrink-logo
kwerreveld_60jaar
logo-homekeukens
Logo-alka
logo CSB
logo_large
downloads
0
SPECIALIST
logo
logo (1)
downloads (1)
vandertol
downloads (2)
16028_600_600
Middelkoop_logo_CMYK_woord
Hepro
vh5Inkhy_400x400
5aaa98edac7ac00014d0985b_logo
adv-blijleven
dijkwaard-logo
164144912_133796172079173_3969166912360630564_n
Schermafbeelding 2023-01-10 om 11.34.55
303047458_509281411203502_8088099599323166203_n
305582695_501864128613792_5465790714946096837_n
download (4)
download (3)
f-hans-lubrecht-internationaal-transport-b-v-logo
download (2)
images
ly0m8gacr59pumtp2yqj
maxresdefault
logo-231
logo-van-duuren
download
adantra_logo
Bouw-totaal-emmeloord-300
aswa_keukens_dordrecht
cropped-cropped-Logo-groenenboom-bv-300x59
abbink
ast_holland
c_groenenboom
gubbels_bedrijven
das_keukens
csb_installatietechniek
homekeukens
inco_alkmaar
janssen_group
jansen_terborg
jansma_burdaard
logo-header
kwetters
logo-reyrink-groep-retina
makso_assemblage
middelkoop_culemborg
keukencentrum_berkers
n_van_duin
p.bos_veevoeders
stessen_service
tinnemans_keukens
van_der_tol
wed-de-bruyn-en-zn-bv_LT-rgb
van_diessen_keukens
weever_groep
wulro
zwammerdamgroep
WVC_WVI
diepeveen_keukens