‘Klanten veranderen, en daardoor het ondernemen ook’
Bart Renkema begeleidt de leden van Nicovij, Willem te Riele houdt zich bezig met de winkelinrichting. Twee takken van sport, die elkaar vaak kruisen. Belangrijkste eigenschap om hun werk te doen: luisteren naar de ondernemers. “En daarna een vertaalslag maken van hun wensen.”
Bart Renkema heeft een brugfunctie tussen ‘Deventer’ en de leden in het land. “De essentie in ons werk is de ideeën en wensen van ondernemers en de marktontwikkelingen te vertalen naar de interne organisatie. En anderzijds de richting van Nicovij uit te dragen naar onze ondernemers. Daar zit een gezond spanningsveld in, immers ruim honderd ondernemers kunnen logischerwijs een verschil in visie hebben en ieders lokale markt is anders. De kunst is, en dat is onze taak, een goede vertaalslag te maken naar en vanuit de organisatie. Wij zijn de intermediairs. Wij brengen in kaart welke ideeën er leven en waar leden en Nicovij tegenaan lopen en proberen dat op te lossen. Je kunt ons vergelijken met een oliemannetje. Luisteren is daarbij essentieel.” Naast de intermediairsrol adviseert Bart ondernemers in alle facetten van de bedrijfsvoering, al naar gelang hun behoefte.
Over het schappenplan spart Bart met Willem te Riele. “Elke winkel is anders, elk schap dus ook”, zegt Bart. “Vragen die aan bod komen: wat is het beste, wat levert het meeste rendement op? Twee weten immers meer dan één. Overigens betrekken we daarbij ook de ondernemers, onze afdeling inkoop en de leverancier. Uiteindelijk bepalen wij hoe en wat. Wij kennen immers onze ondernemers.”
Winkels opnieuw inrichten, ook dat zit in het pakket van Willem. Daarnaast verzorgt hij voor de Profnormleden de huisstijl. “Het initiatief voor zo’n herinrichting komt meestal van de ondernemer zelf of is het gevolg van een relocatie. Wij schrijven een draaiboek, maken tekeningen, nodigen leveranciers uit. Wij ontzorgen dus. Wanneer het een formulelid betreft, houden we tegelijkertijd de spelregels van de formule goed in de gaten,”
Een ondernemer anno 2022 moet heel flexibel zijn. “Klanten zijn veeleisender geworden. Je kunt ze bijna niet meer in een vakje plaatsen. Hoe anticipeer je daarop, bind je toch die klanten aan je? De inrichting van de winkel, de communicatie en de dienstverlening is daarbij van groot belang om die klant binnen te halen. En binnen te houden. En je moet meer dan ooit de nieuwste trends en ontwikkelingen op de voet volgen.”
“Klanten zijn veeleisender geworden, vandaar dat het assortiment in de winkels enorm is gegroeid om aan die wensen te voldoen.”
Willem doet dit werk al 31 jaar. Hij is dus gepokt en gemazeld. Er heeft volgens hem wel een evolutie plaatsgevonden. “De klant is veranderd, daardoor ook de ondernemer. Klanten zijn veeleisender geworden, vandaar dat het assortiment in de winkels enorm is gegroeid om aan die wensen te voldoen. De ondernemer moet daarin meegaan, en dat vraagt de nodige flexibiliteit.”
Zijn werk verveelt nooit. “Ik ga heel graag met mensen om, het is fijn als je iets voor hen kunt betekenen. Daar krijg ik energie van, vooral van ondernemers en hun medewerkers. Die zijn positief ingesteld, enthousiast. Ze kijken altijd vooruit: hoe kunnen we de winkel nog meer verbeteren, waardoor het rendement stijgt.” En ook: “Ik heb groot respect voor hun doorzettingsvermogen en creativiteit als het even wat minder gaat. Daar heb ik zelf ook veel van geleerd.”