Keukens voor iedereen. Van Volkswagen tot Mercedes.
‘Welkom in hét huis van keukens’ staat er buiten op het reclamebord van Mandemakers. Eenmaal binnen in de stijlvol aangeklede showroom komt je de geur van versgebakken appeltaart tegemoet. Dat is nog eens een welkom…
Dennis en Stefan’s hun kostje lijkt gekocht als opvolgers van Ben Mandemakers. Maar van achterover leunen is geen sprake bij deze fanatieke keukenmannen. Ze verschillen maar twee jaar in leeftijd. Misschien dat ze elkaar daarom zo mooi aanvullen. Dennis is de man achter de schermen. Manager Binnendienst staat er op zijn visitekaartje. Hij komt in beeld als de keuken verkocht is. Logistiek, orderverwerking, montage en service: is de klant op de hoogte van de opleverdatum? Check. Zijn er nog laatste wijzigingen doorgegeven door de klant? Check. Dennis: “In de zogenaamde Mijn Omgeving* kunnen wij dit allemaal online inzien. Met één druk op de knop. Daardoor is er meer tijd voor de klant. Kijk, wij zijn niet groot geworden door dingen op hun beloop te laten. Als iets mis gaat, lossen wij het altijd op. Dat is het mooie van ons bedrijf. Want we willen gewoon een tevreden klant hebben. Daar zijn wij heel no-nonsens in. Ik loop ook spontaan eens binnen als een Mandemakers monteur bezig is bij een klant. Zomaar. Zonder aankondiging. Zo heb je goed contact met de klant en weet je real life hoe het proces verlopen is.”
De Veelzijdigheid van de broers
Dennis zijn broer Stefan is Directeur en roemt de diversiteit van zijn werk. Juist de afwisseling trekt hem zo aan. Van productontwikkeling tot marketing, aansturen van de verkopers, routing in de winkels tot en met digitalisering in de verkoop en opleidingen van de Mandemakers Academy. En dan ook nog eens fabrieken en beurzen bezoeken. Stefan leeft zijn werk. “Op maandag of dinsdag ben ik vaak bezig met inspiratie en productontwikkeling, maar als ik dan aan het eind van de week weer de winkels mag bezoeken en met consumenten mag praten, vind ik dat echt super.” Wat hij gemeen heeft met broer Dennis is zijn ongekende passie voor keukens en voor mensen. Het leuke is, die twee begrippen zijn onafscheidelijk. Mensen en hun keukens. Immers, ieder mens is uniek. En dus ook zijn of haar keuken.
Passie voor Diversiteit
Steeds meer mensen zien koken niet meer als een verplichting maar als creatieve bezigheid met een sterke sociale functie. De keuken is hierdoor geëvolueerd tot een graag gezien object dat gezichtsbepalend is voor het totale interieur. Daarom worden interieuronderdelen als kasten steeds meer geïntegreerd aangekocht bij een keuken. Stefan: “Wij zijn hét huis van keukens. Daar moet je geweest zijn. Omdat wij heel verschillende merken en heel verschillende productgroepen in één winkel hebben.
Uniek in Nederland. Iedere klant die hier binnenkomt met een Pinterest moodboard kunnen wij bedienen. Zeg maar van Volkswagen tot en met Mercedes. Wij bedienen een hele brede doelgroep. Met Barletti en SieMatic hebben we twee gerenommeerde merkkeukens. Die merken vullen we aan met keukens die op maat gemaakt worden en met keukens uit onze eigen fabriek, de Mandemakers collectie. Het leuke is dat je in de diverse prijsklassen zoveel kunt switchen en kunt schuiven dat iedere klant met een totaal individuele keuken naar buiten gaat. Helemaal voor hem en voor haar op maat gecreëerd. Dat is wat we willen bereiken. En welke keuken je ook kiest, het kwaliteitsstempel van Mandemakers zit er altijd op.
Werken met Specialisten
Die kwaliteit kunnen wij garanderen omdat we uitsluitend werken met specialisten. Voor ieder onderdeel hebben wij een specialist. Dat begint al als je bij ons in de winkel komt en kennis maakt met onze keukenadviseur, dat is iemand die professional is in het ontwerpen van een keuken. Onze inmeter doet niet anders dan inmeten. We werken met specialisten die we zelf hebben opgeleid. Onze orderverwerker is een besteller die werkt voor de verkoper. Dat is een specialist. Die monteur is een vakman die wij zelf in dienst hebben, die servicemedewerker voor de eventuele after sales is een specialist. De planner die de montage en de bezorging inplant is een specialist, die doet heel de dag niets anders. Zo is bij Mandemakers de hele klantreis heel strak georganiseerd. Altijd met eigen opgeleide mensen. Daarom hebben wij optimale controle.
Wij werken ook niet met een chauffeur maar met een bezorger, ook weer eigen mensen. Zelf doen.” Hij vertelt het allemaal met een overtuigingskracht die zelfs de interviewer hongerig maakt naar zo’n nieuwe keuken. Laat dat maar aan een Mandemakers over… Stefan begon als keukenverkoper en werkte zich op tot in de directie. Ondanks die ‘hoge’ positie staat hij niet op afstand. “Ik kom veel in de winkels. Op die manier hou je voeling met de dagelijkse praktijk.” Maar het meeste leert hij misschien nog wel van de klanten. “De klanttevredenheidsonderzoeken die we zelf houden, geven ons heel veel inzicht. Net als onderzoeken door middel van focusgroepen, dat zijn klantarena’s waarin we grote groepen klanten uitnodigen. We vragen hen dan wat we in het proces nog kunnen verbeteren.”
Van Onderaf naar de Top
Net als zijn broer leerde Dennis het vak van onderaf aan. Onkruid wieden en mee keukens plaatsen. Even dacht hij nog aan een carrière als profvoetballer. Maar zijn talent, hoe kan het ook anders met zo’n achternaam, betrof vooral keukens. Elke dag beter worden, dat heeft hij dan wel weer gemeen met topsporters. En om die gedachte kracht bij te zetten, loopt hij even naar een showroomkeuken. Dennis kruipt op de vloer en herschikt een keukenplint. Die stond in zijn ogen net niet recht. “Kan ik niet aanzien”, lacht de jongste van de twee. Een van de lessen die Ben Mandemakers zijn jongens meegaf was om mensen te laten doen waar ze goed in zijn. Ieder in zijn kracht zetten. Wat dat betreft lijkt het erop dat Stefan en Dennis die les ter harte hebben genomen. Hun rollen passen als een jas.