‘Hoe houd je goed contact met je medewerkers’
Adviseur en coach voor het familiebedrijf
Liane is samen met haar zus Carola eigenaar van het bedrijf Familiezaken en deelt graag haar kennis en ervaring
‘Hoe houd je goed contact met je medewerkers’
10 tips voor videobellen
Het is een rare tijd. Ondernemers in het familiebedrijf zijn nu hard aan het werk om alle ballen in de lucht te houden. Hoewel veel ondernemers nog fysiek te vinden zijn in het bedrijf, werken hun medewerkers meestal vanuit huis. En deze medewerkers wil je natuurlijk zo goed mogelijk ondersteunen zodat zij hun werk goed kunnen blijven doen.
Het is een beetje de spagaat tussen begrip voor de situatie van je medewerkers en afspraken maken over de resultaten. Wat kan en mag je van hen verwachten in deze tijd? Dat is geen gemakkelijke opgave. Een directeur zei laatst ‘mijn hoofd draait overuren’. Het is constant schakelen en anticiperen op de toekomst. Juist nu is het ontzettend belangrijk om ook op afstand -contact en vooral verbinding- te blijven houden met iedereen in je team. Dat kan individueel met een medewerker, veel belangrijk is om dit met het team als gehaal te doen.
Het gaat dan om:
· Het delen van persoonlijke ervaringen met elkaar
· Kijken waar je van en met elkaar kunt leren
· Een luisterend oor te bieden
· En ook te delen waar je je zelf mee bezig houdt als ondernemer
Zorg voor gezamenlijkheid en geef persoonlijke aandacht om elkaar door deze uitdagende tijd heen te helpen. Wij hebben zelf ook behoorlijk moeten schakelen de afgelopen periode. Zo hebben we een groot gedeelte van onze afspraken omgezet naar online afspraken, ook die met hele families. Met ons hele team hebben we nu online teammeetings en dat gaat enorm goed. Hoe kun je op afstand verbinding houden? Er zijn veel online tools die je kunt gebruiken om contact en vooral betrokkenheid te houden met je team! Handige technieken die je hiervoor kunt gebruiken voor groepsvideo-gesprekken zijn bijvoorbeeld Zoom en Teams (onderdeel van Microsoft Outlook) Hoewel videobellen massaal toeneemt, merken we dat onze klanten, misschien net als jij nog weinig tot niet bezig zijn met online vergaderen of overleg. Hier valt dus veel winst te behalen! Gebruik deze tien tips om videobellen in te zetten in jouw familiebedrijf:
1. Bevestig je video-afspraak per e-mail
2. Zorg voor een goede, professionele achtergrond (dit kun je aanpassen)
3. Zorg voor voldoende licht
4. Test vooraf je audio
5. Zorg dat de camera zich op ooghoogte bevindt
6. Wees je bewust van al je bewegingen
7. Houd oogcontact
8. Stop met andere dingen tegelijkertijd te doen
9. Kleed je zakelijk
10. Maak gebruik van de ‘mute-knop’ om het gesprek rustig te laten verlopen
Voor het videobellen met je team geldt, ga het gewoon doen! Ben je geïnteresseerd in hoeverre jullie thuiswerkbeleid klopt, download dan nu onze “Checklist thuiswerken” via: https://familiezaken.nl/checklist-thuiswerken/
Mocht je hier meer over willen weten of begeleiding wensen, we helpen je graag. Veel succes!