GOED COMMUNICEREN IN HET FAMILIEBEDRIJF, KUN JE LEREN!
Samenwerken in het familiebedrijf kan heel goed gaan, maar gaat niet altijd vanzelf. Communicatie tussen de familieleden is dan ook extra belangrijk. Er wordt veel gesproken in het familiebedrijf, echter vaak niet over de onderwerpen waar het over zou moeten gaan. Om conflicten te voorkomen, worden zaken vaker niet dan wel uitgesproken naar elkaar. Op het moment dat opvolging naar de volgende generatie gaat spelen, wordt de onderlinge communicatie nóg belangrijker. Er dient namelijk te worden gesproken over allerlei zaken die nooit eerder ter sprake zijn gekomen, zoals bijvoorbeeld wie gaat de algemene leiding op zich nemen? Daarnaast verandert de rol van de opvolger vaak van manager naar directeur. Dat is voor veel opvolgers een behoorlijke uitdaging.
De manier van communicatie dat binnen het gezin van herkomst is opgebouwd, zet zich voort in de werkrelatie in het familiebedrijf. Dit heeft als gevolg dat er veel ingesleten (communicatie)patronen bestaan en deze patronen zijn voor de betrokkenen veelal onbewust. Voorwaarde voor een goede communicatie tussen samenwerkende familieleden is het onderkennen van de verschillen in elkaars rol en positie én het positief benutten van de verschillen. Dit vergt goede communicatieve vaardigheden.
Goed kunnen communiceren is een cruciale factor voor succes op de lange termijn. Dit weet men over het algemeen wel maar wordt vaak nog onderschat. Ondernemers investeren makkelijker in machines en investeren minder in zichzelf om bijvoorbeeld hun communicatieve vaardigheden te verbeteren
De beste investering is daarom die in jezelf! Leer de meest belangrijke communicatietechnieken en word je bewust van je eigen communicatie stijl. Hierdoor vergroot je jouw impact op je omgeving en kun je het familiebedrijf creëren dat jij wilt en waar iedereen met plezier werkt!
3 tips voor een succesvolle communicatie:
1. Wees je bewust van je rol. Bedenk vanuit welke rol jij communiceert. Doe je dit vanuit de kindrol (naar je ouders) of vanuit de rol als medewerker of collega?
2. Luister met aandacht. Dit betekent simpelweg ga vragen stellen en zwijg daarna zodat er ruimte is voor het antwoord.
3. Benut elkaars verschillen. Wanneer je gebruikmaakt van elkaars talenten en daarmee de onderlinge verschillen, wordt je sterker als familieteam en wordt 1 +1= 3.
“Communicatie is in 99% van de gevallen de oorzaak van het probleem en daarmee tevens de oplossing”
Het goede nieuws is; goed communiceren kun je leren! Ben je hierin geïnteresseerd en wil je er meer over weten, kijk dan op onze site voor meer informatie: https://familiezaken.nl/opleidingen/succesvol-opvolgen-in-jouw-familiebedrijf/ Volgend jaar start er wederom een nieuwe groep opvolgers met de Leiderschapscursus.