De naam ‘Jantje’ gaat hier nog steeds rond
Teamleider Facilitair Dylan van der Made van Vollenhoven twijfelt even of hij wel degene is die met de verslaggever moet gaan spreken. Hij heeft zoveel aan zijn hoofd dat hij na moet denken over de relatie met Bouwbedrijf Van Gijsel.
oe zat dat ook alweer? “Wat ik wel weet is dat hier nog steeds de naam ‘Jantje’ rondgaat als we over Van Gijsel praten.” Die gepensioneerde ‘Jantje’ was de vaste medewerker die standaard ingezet werd voor alle werkzaamheden bij Vollenhoven. De zakelijke relatie tussen beide bedrijven gaat dus al even terug. Bouwbedrijf Van Gijsel is bij Vollenhoven een belangrijke partner voor aanbouw, verbouw en onderhoud van het hoofdkantoor in Tilburg en de tankstations in het Brabantse. Net als Van Gijsel is Vollenhoven een oud familiebedrijf. De geschiedenis van de Tilburgse brandstofleverancier gaat zelfs terug tot 1895, toen Jacques van Vollenhoven ooit startte met het leveren van dierlijke en plantaardige oliën en vetten voor de textielindustrie. Inmiddels staat hier de vierde generatie aan het hoofd met Thomas Bogaers als algemeen directeur en neef Piet-Hein als commercieel directeur. Bij Dylan van der Made speelt het verleden nauwelijks een rol. Hij heeft zijn handen vol aan het heden. De 35-jarige teamleider barst van de energie en zit vol enthousiasme over de toekomst van het bedrijf. Met 63 onbemande tankstations en 21 bemande stations hoort Vollenhoven tot een van de grootse onafhankelijke oliegroothandelaren. De tankstations zijn hoofdzakelijk gehuld in het AVIA brand, die door Vollenhoven worden geëxploiteerd. Daarnaast bedienen de Tilburgers ook nog eens zeventien stations die zelfstandig opereren. Het team van Dylan telt vijf medewerkers in de buitendienst en twee collega’s op kantoor. Samen zorgen ze ervoor dat de stations er piekfijn bijstaan volgens de AVIA identiteit. Uniform en fris. Daarnaast bieden ze de stations ondersteuning op technisch gebied met bijvoorbeeld het repareren, vervangen en uitbreiden van pompen. Moeiteloos noemt Dylan de missie van Vollenhoven: klantgericht op weg naar duurzame mobiliteit. Want hoe mooi de geschiedenis van het familiebedrijf ook is, het bedrijf blijft niet hangen in het verleden. Integendeel. “Wij leveren de kwaliteit van de grote maatschappijen tegen schappelijke tarieven.” Vol overtuiging legt Dylan uit dat Vollenhoven zich toelegt op een transitie naar alternatieve energiebronnen. “Wij willen een actievere rol spelen met nieuwe energiebronnen als elektrisch rijden, waterstof en overgangs-brandstoffen als HVO-100 (100% biodiesel met een CO2 uitstootreductie tot 90%) en CNG. We plaatsen al volop laadpalen met stroom op onze tankstations en bij klanten. Wekelijks worden er laadpalen bijgeplaatst, dat gaat hard nu. Daarnaast leggen we laadpleinen aan dichtbij industriële gebieden en zijn we al ver onderweg met een waterstofstation. Zo werken we hard aan duurzaam rijden. Een mooi perspectief voor de vijfde generatie van dit familiebedrijf.”