De meerwaarde van maatwerk
De rondleiding van Henri Stek, verkoop Zuid-Nederland, is fascinerend. Talloze kraanbanen, spuitcabines, lassers, snijmachines en staal, staal en nog eens staal. Het inkijkje in de fabriek is een openbaring voor de verslaggever. Loop er rond en dan pas begrijp je wat er allemaal bij komt kijken.
Enorme platen staal die uiteindelijk worden verwerkt tot maatwerk truckopbouwers, opleggers en aanhangwagens. Rond de 1100 rollende eenheden verlaten zo per jaar de fabriek van Pacton Trailers BV in Ommen. Gemiddeld per trailer al gauw 3500 kilogram schoon aan de haak. Het bijzondere is dat al die eenheden op maat en met de hand worden gebouwd en afgewerkt. Geen robots of lopende banden zoals we gewend zijn in de automobielindustrie. Maar ambacht van de bovenste plank. Eh, plaat. “Kijk”, zegt Stek en hij wijst naar een trailer die op het punt staat de fabriek te verlaten. “De chauffeur van deze trailer wilde graag een aparte bak tussen de wielen om daar houten planken in op te slaan. Uniek. Zo werken we voor eigen rijders tot en met de grote transportjongens als E. van Wijk.” Het customizen naar klantspecifieke eisen hebben de Overijsselaren tot ware kunst verheven. Iedere chauffeur is anders maar wat ze gemeen hebben is dat ze trots op hun truck zijn. “Net als wij”, zo legt Henri uit. “Daarom gaan wij heel ver met iedere truck in het jasje te gieten van die chauffeur. Velgen in kleur, verlichting waar ze maar willen, opleggers in metallic spuiten. Alles kan.” Gebruiksgemak en degelijkheid staan bij iedere trailer centraal. “En duurzaamheid”, merkt directeur Silke Todter op die inmiddels gezellig bij het gesprek aanschuift. “Als Van Wijk door ons een trailer laat bouwen die over zeven jaar op is, hebben wij een probleem. We bouwen voor heel veel jaren aan zo’n trailer, net als aan de relatie.” Niet voor niets werkt het bedrijf daarom alleen met A-merk leveranciers van plaatstaal, assen en banden. We praten met Silke Todter en Henri Stek in de ruime vergaderzaal. ‘The trailer engineers’ is de bedrijfsslogan die je overal in dat kantoor ziet terugkomen. De verslaggever begrijpt de betekenis daarvan inmiddels maar al te goed. Sinds een jaar of acht is Pacton nu in zaken met E. van Wijk. “En dat voelt goed”, beaamt Todter. “Onze bedrijfsculturen lijken op elkaar. Ik vind het altijd zo mooi dat de persoon met wie je een afspraak hebt in Giessen zelf de koffie inschenkt. Geen koffiedame ofzo. Doen wij ook. Net als E. van Wijk zijn wij een familiebedrijf.” Duurzaamheid en continuïteit staan hoog in het vaandel bij beide bedrijven. Net als een hoog arbeidsethos. Afspraak is afspraak. Als we Henri Stek vragen naar de USP van Pacton is het antwoord even simpel en doeltreffend. “Je afspraken nakomen”, vertelt hij. “Wij hebben inmiddels gemerkt hoe bijzonder dat soms is in deze branche”, vult Todter aan. Net als Van Wijk kan Pacton bogen op een rijke geschiedenis. Die begint al in 1910 als H.P. van der Ploeg in Rotterdam begint met een smederij. Zijn zoon verhuist het bedrijf in 1948 naar Nieuwerkerk aan de IJssel waar de P. van der Ploeg meer gestalte krijgt in de nieuwe bedrijfsnaam Pacton (Ploeg’s Aanhangwagens, Chassis, Trechters, Opleggers, Nieuwerkerk). In 1955 verhuist van der Ploeg naar Ommen waar het vandaag de dag werkgelegenheid biedt aan 230 fte’s en de bedrijfsnaam Pacton is uitgegroeid tot een merk van formaat. Silke Todter zwaait samen met man en directeur Rik Pronk de scepter. Ze zijn in de gelukkige omstandigheid dat ook hun kinderen Renée Pronk (projectmanagement) en Olivier Pronk (directie) in het bedrijf werken. Zo draait de volgende generatie warm. Maatwerk, duurzaamheid en kwaliteit zullen ook de komende jaren richtinggevend blijven. Met de merknamen Floor, Pacton en Kennis Trailers bouwt het bedrijf steeds verder aan zijn missie een ‘autoriteit te zijn in getrokken materieel’. Niet alleen in Nederland maar ook in Scandinavië, de UK, en West-Europa, inclusief Polen. All over the world!