De klant definieert ons succes
Mocht je ooit in je leven de kans krijgen het hoofdkantoor van DAF in Eindhoven te bezoeken; doe dat dan! Maar neem er wel de tijd voor. Die één miljoen vierkante meter bedrijfsoppervlakte zijn namelijk groot genoeg om er te verdwalen. Of eigenlijk ook weer niet, want iedere bezoeker wordt bij de entree van het bedrijf keurig voorzien van een bezoekersbadge en plattegrond.
Volg de route die ik aangeef dan ben je er zo”, aldus een adequate gastvrouw bij de poort. Wat volgt is een aaneenschakeling van gebouwen, kantoren en fabriekshallen. Een compleet dorp. De ontvangst van President-directeur Harald Seidel is allerhartelijkst. Kakelverse koekjes bij de koffie, thee of water. Brabantse gemoedelijkheid. De spreekruimte, groot, tapijt op de vloer, houten wanden en lambriseringen, ademt in alles erfgoed. Harald Seidel is sinds augustus 2022 the man in charge. 60 jaar geleden noteerde DAF de eerste order aan E. van Wijk. Inmiddels zijn er ongetwijfeld meer dan 1200 DAF trucks uit Eindhoven naar Genderen en Giessen van de band gerold. De relatie tussen de bedrijven is innig en bijzonder. Beiden zijn klant en leverancier van elkaar. DAF levert trucks aan Van Wijk, Van Wijk is transporteur voor DAF.
Hoe zou u Van Wijk beschrijven?
“Van Wijk is altijd een trouwe DAF-klant geweest. Als er één klant is waar de leus opgaat ‘Eens DAF, altijd DAF’, is het Van Wijk. In die relatie ga je steeds meer voor elkaar betekenen. Ik zie Van Wijk vooral ook als een heel menselijk bedrijf. Vanuit hun liefdadigheidsprojecten in Roemenië is zelfs ooit een dealerschap voor ons ontstaan. Ik zei gisteren nog tegen Ad en Ewout toen ze hier waren: “Jullie waren al bezig met MVO toen die term nog helemaal niet bestond!” Ondernemen met hart en ziel voor de onderneming en de mensen met wie zij samenwerken. Dat is kenmerkend voor hoe zij ook tegenwoordig hun verantwoordelijkheid nemen in de hele trend naar duurzaamheid. Rentmeesterschap. Vanuit hun bezieling ondernemen met een hart voor de mensen, de business en de klanten. Als er iets is wat Van Wijk kenmerkt, is het dat.”
Kun je dan toch commercieel zijn?
“Zeker, ik denk dat zij dat ook laten zien. Onze relatie is heel hecht. Maar dat wil niet zeggen dat we het altijd met elkaar eens zijn. Het een staat het ander niet in de weg. Als de relatie goed is, kan je van daaruit zakelijk heel veel stormen aan. Als klant en als leverancier. Zij verzorgen transporten voor ons waarin zij tijdig de spullen in onze fabrieken aanleveren. Dan zitten wij aan de klantkant en zij aan de leverancierskant. En de rollen zijn omgedraaid als wij onze trucks en diensten aan Van Wijk mogen leveren. De samenwerking is hecht, professioneel en zakelijk. Top!”
Kun je qua bedrijfscultuur bij DAF nog steeds spreken van een familiebedrijf?
“Onze mensen voelen zich hier thuis en werken hier lang. Omdat we mogelijkheden bieden om door te groeien. Maar ook omdat wij de karakteristiek hebben van een familiebedrijf, gekoppeld aan een gezond, performance gedreven, ondernemerschap van onze moedermaatschappij PACCAR. Het interessante is dat PACCAR ook een familiebedrijf is. Het sterke gevoel deel te zijn van een entiteit en jezelf thuis voelen aan de ene kant. En aan de andere kant zakelijk succes hebben door je te richten op je klanten en het leveren van de beste kwaliteit. Dat gaat bij DAF en PACCAR heel goed samen.”
DAF heeft een eigen museum. Dat heeft niet ieder bedrijf. Koestert DAF zo zijn verleden?
“DAF viert dit jaar zijn 95-jarig bestaan en werd in 1928 opgericht door Hub en Wim van Doorne. Die twee broers symboliseren de twee dingen die belangrijk zijn voor ons bedrijf. Dat is aan de ene kant creativiteit, dat was vooral Hub, de innovator die voortdurend nieuwe producten bedacht. Aan de andere kant had je Wim, die stond voor het ondernemerschap. Degene die er naar de klanten toe een succes van wist te maken. Creativiteit en ondernemerschap zit vanaf het begin in de genen van DAF. Dat definieert ons succes.”
Dat over het verleden. Nu naar het heden. Waarom een DAF?
“DAF heeft zich altijd gericht op de chauffeur. De beste auto voor de chauffeur. Het beste comfort met de grootste cabine. De chauffeur heeft de truck als woning. Hij moet er perfect in kunnen werken, leven en slapen. Dat hij thuis kan komen met de boodschap “ik heb weer een paar fantastische dagen in m’n DAF gehad.” Dat is iets waar we ons altijd op hebben gericht, ook bij de nieuwe generatie trucks die we hebben ontwikkeld. En daarnaast: de beste kwaliteit en de beste efficiency. Want voor de transporteur is het belangrijk dat de truck betrouwbaar is en de beste prestaties levert. Zowel in termen van CO2-uitstoot als brandstofverbruik. Maar die gaan hand in hand. Want hoe zuiniger de truck, des te beter voor het milieu. Ik kom heel veel bij onze klanten en hoor steeds; “Ik kies ook voor DAF vanwege de goede service die ik krijg. Goede dealers die zorgen dat, als er eens iets is, ze het echt oplossen. Zo krijg je de beste ervaring over de hele levensduur.”
U komt dus bij klanten?
“Ik kom heel veel bij klanten.”
Vergt dat veel tijd van uw agenda?
“Ik wil dat het veel tijd vergt. Omdat de klant degene is die ons succes definieert. Die ervoor zorgt dat ik in deze kamer kan zitten. En niet alleen ik, maar ook dat die 10.000 medewerkers van DAF iedere maand hun salaris betaald krijgen. De klant bepaalt dat. Het bezoeken van klanten met de vraag wat houd je bezig? Wat vind je belangrijk? Wat kunnen wij beter doen en waar kunnen wij van leren? Wat vind je belangrijk voor de toekomst? Die dialoog aangaan. Dat doe ik niet alleen maar dat doen ook de andere DAF-fers. Ik stimuleer alle DAF medewerkers om met klanten te praten. Zo veel mogelijk.”
Toekomst. Waar gaan we naartoe met het wegvervoer?
“Er zijn denk ik twee grote trends die op ons afkomen. De eerste is alles wat te maken heeft met verduurzaming. Duurzaam en schoon wegtransport is een gebied waar DAF al jaren vooroploopt. Op de eerste plaats met de huidige generatie dieseltrucks waarmee we enorme stappen hebben gezet met het terugdringen van het brandstofverbruik en het gebruik van schone brandstoffen. Daarnaast natuurlijk alle nieuwe technologie die we aan het ontwikkelen zijn op weg naar zero-emission transport. Dat kan betekenen elektrificering, of waterstof (zowel in de huidige verbrandingsmotor, als in een brandstofcel waarin je de waterstof gebruikt om eigenlijk de batterijgedreven auto te voeden). In al die technologieën investeren wij niet alleen zelf maar ook met ons moederbedrijf PACCAR. Daarom kunnen we hier deze maand een nieuwe fabriek openen voor battery-electric trucks. We zien de vraag oplopen. Het zijn er nu nog honderden, maar het worden er duizenden en zelfs tienduizenden per jaar.”
En die andere trend?
Dat is alles wat te maken heeft met connectiviteit en digitalisering. De truck wordt steeds meer een rijdende computer die continu communiceert met zijn thuisbasis. Waar die is, wat ie nodig heeft. Maar ook hoe die het doet qua performance. Moet er op een bepaald moment onderhoud worden gepleegd, hoe presteert de chauffeur? Die hele digitale wereld helpt de chauffeur bij waar het in onze sector om draait: lage ‘total cost of ownership’ en maximale ‘uptime’. Samengevat: die truck moet rijden – dag en nacht – tegen de laagst mogelijke kosten. Connectiviteit wordt daarin steeds belangrijker. Als je bij ons de poort inrijdt, zie je ons Digitale Technology Centre waarin alle kennis van software engineering en connectiviteit bij elkaar wordt gebracht.”
We zitten hier in het hart van Brainport Eindhoven. Kunnen jullie nog aan voldoende mensen komen in de maakindustrie om al die nieuwe ontwikkelingen mee-te-maken?
“Techniek is een enorm interessant en uitdagend vakgebied. Wat van heel groot belang is voor een duurzame toekomst. Er gebeurt ontzettend veel in de transportindustrie waarbij behoefte is aan talenten. Hier moeten we als industrie ons verhaal beter verkopen. Waarom het zo leuk, interessant en ook maatschappelijk van belang is. Als er één bedrijfstak is waarin we samen aan het bouwen zijn aan duurzaamheid en transformaties om op een groene en schonere manier bezig te zijn, dan is dat het in onze sector.”
Ewout van Wijk op LinkedIn over de relatie van E. van Wijk met DAF
Zoals velen van jullie weten rijden we bij E. van Wijk voornamelijk met DAF vrachtwagens. Hoe dat zo gekomen is? Dat zullen we jullie vertellen.In de jaren ’50 en ’60 was er meer vraag naar de foeragediensten van E. van Wijk en waren er extra vrachtwagens nodig. De eerste nieuw aangekochte vrachtauto was een DAF model A1600, die op 6 maart 1963 op kenteken VB-79-89 werd gezet. Geen Bedford dus, maar een DAF, want die had meer laadvermogen: maar liefst een strobaal meer! Bovendien was de DAF stiekem ook veel mooier.
Na 75 jaar rijden we nog steeds hoofdzakelijk met DAF. We zijn zelfs ooit als dealer gestart in Oost-Europa!
Als jonge knul ging Ad van Wijk iedere zaterdag naar wijlen zijn grootvader Janus den Dekker in Wijk. Aan het einde van de middag kreeg hij daar dan een kwartje voor in zijn Scania-paspoort, om te sparen voor zijn eigen Scania-vrachtwagen. Na een bezoekje aan de DAFfabriek waar hij een mooi DAF-speldje kreeg, was de liefde voor DAF op gang gebracht en de Scaniaspaarpot werd een DAFspaarpot.