Artikelen
Schermafbeelding 2024-01-08 om 13.05.59
Bas Borst, verkoper Verschuur Watersport

Niet móeten verkopen, maar échte interesse tonen

Govert Lagrouw | 08-01-2024

Zijn opa was pontbaas, zijn vader komt uit de maritieme sector. Dan is bijna logisch dat ook zijn zoon zijn stiel op de baren zoekt. Dat heeft voor Bas Borst (26) toch wat anders uitgepakt dan gedacht.

Bas, die op zijn dertiende al in zijn eentje op een zeilboot op het Brasemermeer voer, had een droom: hij wilde marinier worden. Naar Den Helder gegaan, maar uiteindelijk kwam het er vanwege medische redenen niet van. Daarna een opleiding gaan volgen internationale handel en management. “Plan B was dus de verkoop. In boten. Want daarin ligt mijn kennis, mijn passie.” Eerst maakte Bas nog een uitstapje bij een logistiek bedrijf, als floormanager. Toen Verschuur Watersport een vacature had, greep hij die kans. “Nu doe ik wat ik graag doe. Dat is fijn. Komt bij dat mijn werk heel breed is. Natuurlijk, ik doe de sales en de after sales. Zorg dat de showroom op orde is, doe de afleveringen. Communiceren met de werkplaats als er boot moet worden opgebouwd, uiteraard precies volgens de wensen van de klant.” Maar ook: “We zijn geen ‘groot’ bedrijf, soms zijn er soms extra handen nodig. Zit ik op de heftruck om de boten naar binnen te rijden. Aanpakken, elkaar helpen. Dat past bij dit bedrijf.” En dat wordt gewaardeerd door de directie. “Regelmatig is er een teamuitje, of dat we samen iets drinken.”

Denk je aan verkoop, dan krijg je de targets er vanzelf bij. Doelen die je moet halen voor je omzet, daarover wordt bij Verschuur Watersport nooit gesproken. “Dan draait het om móeten”, zegt Bas. “In deze branche moet je dat niet willen. Klanten willen een boot om te kunnen relaxen, dan moet ook de verkoper er zo instaan. Zo’n aankoop is leuk, zo presenteren wij het ook. Niet hijgerig, maar vrijblijvend. Dus écht interesse tonen, de klant willen leren kennen. Dan komt het tot een persoonlijk contact, tot proefvaren.” Uiteindelijk hoop je op een deal. “Mooi, natuurlijk. Vooral als het van tot A to Z klopt, word ik heel gelukkig. Dat kan alleen als de organisatie staat als een huis.” Wachten tot een potentiële klant de showroom bezoekt, is te passief. Je moet voorsorteren. “We doen we steeds meer met social media. We zetten filmpjes op YouTube. Samen met Yoney en Koen brainstorm ik over de onderwerpen. Je moet regelmatig iets posten om in beeld te blijven. Het filmen doen we zelf, het editen besteden we uit.” Soms is het lastig om een onderwerp te vinden. “Nee, dat is niet erg. Het houdt je juist scherp.”

Het hele magazine lezen?
Bedrijven die door ons een kosteloos magazine over hun familiebedrijf lieten maken
aswa logo
makso logo
van diessen logo
reyrink-logo
kwerreveld_60jaar
logo-homekeukens
Logo-alka
logo CSB
logo_large
downloads
0
SPECIALIST
logo
logo (1)
downloads (1)
vandertol
downloads (2)
16028_600_600
Middelkoop_logo_CMYK_woord
Hepro
vh5Inkhy_400x400
5aaa98edac7ac00014d0985b_logo
adv-blijleven
dijkwaard-logo
164144912_133796172079173_3969166912360630564_n
Schermafbeelding 2023-01-10 om 11.34.55
303047458_509281411203502_8088099599323166203_n
305582695_501864128613792_5465790714946096837_n
download (4)
download (3)
f-hans-lubrecht-internationaal-transport-b-v-logo
download (2)
images
ly0m8gacr59pumtp2yqj
maxresdefault
logo-231
logo-van-duuren
download
adantra_logo
Bouw-totaal-emmeloord-300
aswa_keukens_dordrecht
cropped-cropped-Logo-groenenboom-bv-300x59
abbink
ast_holland
c_groenenboom
gubbels_bedrijven
das_keukens
csb_installatietechniek
homekeukens
inco_alkmaar
janssen_group
jansen_terborg
jansma_burdaard
logo-header
kwetters
logo-reyrink-groep-retina
makso_assemblage
middelkoop_culemborg
keukencentrum_berkers
n_van_duin
p.bos_veevoeders
stessen_service
tinnemans_keukens
van_der_tol
wed-de-bruyn-en-zn-bv_LT-rgb
van_diessen_keukens
weever_groep
wulro
zwammerdamgroep
WVC_WVI
diepeveen_keukens